Stichting Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen

Nieuwsbrief van de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen
Inhoud

  • Voorwoord Will Reijnders
  • Het kiezen van een computerkassa
  • Nieuwe aspirant-deelnemers en reseller
  • Ondernemers enquete
  • Uit de media
  • De Opvolgers, BNR
  • BAS op tournee
Heeft u nog vragen?

Indien u vragen heeft aangaande het keurmerk, dan raden wij aan om allereerst even te kijken op onze website.

Kunt u toch geen antwoord vinden op uw vraag? Stelt u dan uw vraag aan Sylvia van Wezel.

Wilt u deelnemer worden of het keurmerk voeren ? Laat dat weten via: dit formulier.

Tweet
Forward to Friend
Volg ons!
Volg ons!
Voorwoord

Vol enthousiasme kijk ik terug op de afgelopen weken waarin we een drietal expert-meetings hebben georganiseerd rond ons project ‘de toekomst van de kassa’. We hebben veel deskundigen aan tafel gehad vanuit verschillende expertises wat veel ‘food for thought’ heeft opgeleverd. De mix van softwareleveranciers, retailer, resellers en (ICT)-experts resulteerde in een mooie chemie. Via deze weg wil ik alle deelnemers bedanken voor hun actieve input. De resultaten verwerken wij nu achter de schermen in een visiedocument dat na de zomer gepubliceerd gaat worden. We houden u nog even in afwachting van deze resultaten, maar ik kan u beloven dat het document zeker het lezen waard wordt.

Daarnaast krijgt versie 2.0 van de normering van het kassakeurmerk steeds meer vorm. Het uitgangspunt van de aangepaste normering is dat het keurmerk voor alle partijen die afrekensystemen leveren op de Nederlandse markt relevantie moet hebben, van kasregister tot cloudoplossing. Aan de uitwerking wordt op dit moment hard gewerkt. We streven ernaar de nieuwe norm in het najaar met u te kunnen delen.

Vorige week hebben we vernomen dat Vectron uit Duitsland heeft besloten het kassakeurmerk niet langer te voeren op de Nederlandse markt. Wij betreuren dit besluit. Daartegenover groeit het aantal aspirant-deelnemers van de Stichting. Hierover leest u verder in de nieuwsbrief meer.

Mocht u binnenkort op vakantie gaan, dan wens ik u alvast een hele fijne tijd toe.

Will Reijnders

 

Het kiezen van een computerkassa 

Hoe kiest een ondernemer het juiste systeem voor zijn bedrijf? Een computerkassa (Point-of-Sale systeem) is het hart van elk detailhandels- en horecabedrijf. De keuze voor het juiste systeem betekent dat een bedrijf haar dagelijkse activiteiten en werkprocessen beter kan stroomlijnen, haar administratieve lasten kan verminderen, haar fouten kan minimaliseren, haar verkoop kan bevorderen, transactiegegevens betrouwbaar kan opslaan en – last but not least – haar klanten optimaal kan bedienen. Checkout helpt ondernemers graag om de computerkassa te identificeren die het meest geschikt is voor hun bedrijf. Onlangs heeft Checkout daarnaast een artikel gepubliceerd waarin ondernemers om 7 stappen tot de juiste keuze komen.

  1. Zet al uw wensen en behoeften op papier
  2. Specificeer uw hardware vereisten
  3. Stel u zelf de vraag: hoeveel mag het kosten?
  4. Ga op onderzoek bij leveranciers
  5. Probeer een systeem eerst uit voor u het koopt
  6. Ga aan de slag met de implementatie
  7. Maak gebruik van alle mogelijkheden van uw POS-systeem

Lees hier het hele artikel.

Nieuwe aspirant-deelnemers en reseller

Op 2 mei hebben wij BoxyPos mogen verwelkomen als aspirant-deelnemer van Stichting Betrouwbare Afrekensystemen. BoxyPos levert een restaurant POS systeem voor PC, smartphone en tablet.

Met ingang van 9 juni is ook ProfX als aspirant-deelnemer toegetreden en aan de slag gegaan met het self-assessment ter verkrijging van het kassakeurmerk. ProfX is totaalleverancier van computer kassasystemen en Point Of Sale systemen die op dit moment alleen nog worden geleverd door het Kassacentrum in Zoetermeer, maar in de toekomst wordt naar meer resellers gestreefd.

Wij wensen hen veel succes met het doorlopen van de procedure en kijken ernaar uit binnenkort het officiële certificaat te mogen overhandigen.

Naast twee nieuwe aspirant-deelnemers hebben wij ook een nieuwe reseller van kassakeurmerksystemen aan de groep mogen toevoegen. Met ingang van 3 mei jl. is Multicard Nederland met hun afrekensysteem Cashless Betalen erkend reseller van SBA. De software van de Cashless Betalen kassa is voorzien van het Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen door gebruikmaking van het keurmerkproduct van Arantek.

Mocht u ook interesse hebben in het kassakeurmerk, wij informeren u graag over alle ins en outs. U kunt ons telefonisch bereiken via nummer 070-3206730.

Ondernemers enquete

Van 4 mei tot en met 3 juni is door onderzoeksbureau Panteia een ondernemers enquête over betaalmiddelen en kassa’s uitgevoerd binnen het MKB. Aan de enquête deden 755 respondenten mee. In eerste instantie zijn deze telefonisch benaderd. In vervolg hierop vulden 285 respondenten ook nog een internetenquête in.

Van eenvoudige tot computerkassa
Van de internetrespondenten geeft 38% aan nog een eenvoudige kassa te gebruiken, terwijl 57% een computerkassa gebruikt. Daarnaast maakt nog een enkeling gebruik van een tablet of cloudkassa. Het onderzoek toont duidelijk aan dat de eenvoudige kassa (kasregister) op zijn retour is. Een jaar of zes geleden bedroeg dit aandeel kassa’s nog 60%.

Vervanging
Een kwart van de ondernemers heeft een kassa van voor 2007 staan. Van alle respondenten zegt 15% zeker binnen twee jaar een nieuwe kassa te willen aanschaffen, terwijl 19% het overweegt. In totaal praten we dus over een potentieel van een derde van de MKB-ondernemers die mogelijk de komende tijd overgaat op een nieuwe kassa.

Functie kassa
De kassa wordt vooral gebruikt om inzicht in de bedrijfsprestaties te krijgen, gegevens op te slaan, inzicht in voorraden te krijgen of voor koppelingen aan een ander systeem.

Functionaliteiten
De meest ondernemers (84%) missen geen functionaliteiten in hun huidige systeem. De paar die wel iets missen noemen koppelingen.

Betrouwbaarheid
Respondenten geven aan dat een betrouwbare kassa staat voor het feit dat de transactiegegevens foutloos en compleet geregistreerd worden.

BAS op tournee

Moderetailer Solo Donna Fashion kiest bewust voor een betrouwbaar afrekensysteem

‘Als moderetailer krijg je te maken met een brij aan belangrijke informatie en data. Een gebruiksvriendelijk en volledig kassasysteem is daarom onmisbaar’ aldus Ana Godinho en Marjon de Koning van Solo Donna Fashion in Heemstede.

‘Ons kassasysteem is het financiële kloppend hart van het bedrijf’. De door Vendit geleverde retail-oplossing is meer dan een kassa. Het bevat alle informatie die je als retailer nodig hebt om inzicht te krijgen in onder meer de voorraad, omzet en cashflow. De gegevens van verschillende filialen kunnen worden gekoppeld, afzonderlijk worden uitgedraaid of met elkaar worden vergeleken. Al die transacties vormen uiteindelijk de kern van je zaak: dát is waar het allemaal om draait’.

Uit de media 

Omnichannel wordt zichtbaarder
2 mei 2016
www.tabletkassa.nu

Het samenkomen van de online en offline winkelervaring wordt steeds zichtbaarder in het straatbeeld van alledag. De voorheen gescheiden werelden van banken, kassaleveranciers, betaaldienst providers, webshops en klantenkaarten lopen steeds meer in elkaar over. De ‘battle for the customer’ staat hierbij centraal. Je moet het de klant/koper zo makkelijk mogelijk maken vooral omdat het kan. Lees het hele artikel opwww.tabletkassa.nu bij het onderdeel blog.

Vijf mythes over de cloud
30 mei 2016
Managers online (www.managersonline.nl)

De cloud heeft zonder twijfel de rol van technologie in het bedrijfsleven veranderd. Het is een innovatieve en krachtige ontwikkeling die op veel manieren kan worden ingezet. De cloud wordt ook regelmatig gezien als een eenvoudige oplossing voor complexe IT-problemen. Lees hier verder.

5 redenen om voor een kassa-app te kiezen
13 juni 2016
www.tabletkassa.nu

Veel winkeliers hebben thuis een tablet, iPhone of smartphone. Maar ze gebruiken hem nog weinig als kassa. Tabletkassa.nu geeft 5 redenen ter overweging.

De Opvolgers, BNR, 27 juni 2016 

BNR de Opvolgers staat volledig in het teken van de bedrijfsopvolging binnen familiebedrijven. BNR volgt tien familiebedrijven in het opvolgingstraject. Dit zijn de Opvolgers van seizoen 2016. De Opvolgers worden per tweetal aan elkaar gekoppeld en lopen een dag mee in elkaars familiebedrijf om ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen. De afgelopen weken zijn ze te horen geweest in de uitzending, dinsdagavond om 19:30 uur, onder leiding van presentator Maarten Bouwhuis. Zij delen hun ervaringen over het opvolgingsproces, zijn openhartig over de uitdagingen en valkuilen die komen kijken bij de bedrijfsoverdracht en geven de luisteraar een inkijkje in hun toekomstplannen, dromen en twijfels.  Extra leuk dat de directie van onze aspirant-deelnemer DaVinci een van deze tien deelnemers is.