Stichting Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen

Nieuwsbrief van de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen
Inhoud

  • Voorwoord Will Reijnders
  • Betalen met iDEAL QR
  • Keurmerk in vmbo lesmateriaal
  • Nieuwe aspirant-deelnemer en reseller
  • BAS op tournee
  • Uit de media
  • Best practice: automatische kassa bij cafetaria’s
Heeft u nog vragen?

Indien u vragen heeft aangaande het keurmerk, dan raden wij aan om allereerst even te kijken oponze website.

Kunt u toch geen antwoord vinden op uw vraag? Stelt u dan uw vraag aan Sylvia van Wezel.

Wilt u deelnemer worden of het keurmerk voeren ? Laat dat weten via: dit formulier.

Tweet
Forward to Friend
Volg ons!
Volg ons!
 
Voorwoord

Ik neem u al een aantal maanden mee  in de ontwikkeling van de nieuwe normering van het kassakeurmerk. De zomermaanden hebben we benut om het document verder vorm te geven. In oktober staat de lancering gepland. Daarmee staat het kassakeurmerk open voor alle soorten kassa’s van kasregister, POS systeem (in de cloud) tot systemen voor het grootwinkelbedrijf. Tenslotte is ‘de kassa van de toekomst’ veel meer dan een afrekentool. Mocht u hier op voorhand al vragen over hebben dan horen wij dit graag.

Deze zomer hebben we weer een nieuw aspirant lid en reseller mogen verwelkomen. Wij heten ze van harte welkom. De vraag vanuit de markt om een keurmerk-kassa neemt steeds verder toe en dat is goed nieuws. Mocht u ook interesse hebben in het kassakeurmerk, wij informeren u graag over alle ins en outs.

De afgelopen periode hebben wij weer een aantal ondernemers over hun ervaringen met een keurmerk-kassa in de praktijk gesproken. In deze nieuwsbrief hun verhaal. Mocht u ook uw verhaal met ons willen delen neem gerust contact met ons op.U kunt ons telefonisch bereiken via nummer 070-3206730.

Ik wens u veel leesplezier.

Will Reijnders

 

Betalen met iDEAL QR

De pilot waarin Nederlanders voor het eerst kennis konden maken met betalen via een iDEAL QR-code krijgt een vervolg. De voortzetting van de proef heeft als voornaamste doel het testen van de diverse gebruikstoepassingen van iDEAL QR. Daarnaast hoopt Betaalvereniging Nederland meer inzicht te verkrijgen in de ervaringen van gebruikers. In januari werd de komst van iDEAL QR al aangekondigd, in april gevolgd door de uitrol van de iDEAL app.

De vervolgpilot, gestart door Betaalvereniging Nederland in samenwerking met ticketprovider TicketFlow en CM Groep, kreeg verder vorm tijdens het paardensportevenement WK Vierspannen Paarden bij Outdoor Brabant dat van 31 augustus tot en met 4 september in Breda plaatsvond. Daar werd betalen met iDEAL QR via de iDEAL app in de verschillende verschijningsvormen verder getest.

Betalen met iDEAL QR is eenvoudig. Met de gratis iDEAL app op de smartphone wordt de QR-code direct van een beeldscherm, poster of advertentie gescand. Daarna betaalt men veilig, snel en gemakkelijk via de mobiele app van de eigen bank.

Betaalvereniging Nederland ontwikkelde in samenwerking met mobiele dienstverlener CM Groep zowel de iDEAL app als het platform waarop de QR-codes aangemaakt en gecontroleerd worden. De app is beschikbaar voor Android en iOS en te downloaden vanuit app stores.

iDEAL is de meest gebruikte online betaalmethode in Nederland. De komst van iDEAL QR verandert overigens weinig aan het betaalproces bij de ondernemer. Met de QR-codegenerator kan de ondernemer, die een iDEAL contract via bijvoorbeeld een psp heeft, voor iedere betaling een veilige iDEAL QR-code aanmaken. Wanneer die QR-code door een klant wordt gescand, krijgt de ondernemer een signaal waarmee hij een normale iDEAL-betaling op de gebruikelijke manier in de bankapp van de klant kan opstarten.

Betrouwbaar Afrekensysteem Keurmerkhouder Carian heeft onlangs iDEAL QR in de EasyTouchPos horecakassa geïntegreerd. De door Carian ontwikkelde integratie is zowel voor toonbankverkoop als restaurant geschikt.

Bron: Checkout

 

Kassakeurmerk in vmbo lesmateriaal 

Sinds enige weken zijn de scholen weer van start. Voor diverse studierichtinge het moment om het lesmateriaal te updaten. In de nieuwe uitgave van het vmbo lesmateriaal ‘Bronnenboek Economie en Ondernemen’ dat binnenkort op de markt komt wordt het kassakeurmerk als best practice opgevoerd bij het onderdeel ‘de kassa’.

Uit het boek:

‘Bij de keuze van zijn kassasysteem moet de winkelier wel rekening houden met de Belastingdienst. Die eist een goede kassa waarmee een winkelier geen fraude kan plegen. 

Als een kassa een keurmerk heeft, betekent dit dat de winkelier zeker weet dat alle gegevens goed worden vastgelegd. De Belastingdienst of fiscus weet door dit keurmerk dat er geen zogenoemde afroomfunctie op de kassa zit. Je kunt hierdoor geen omzet voor de fiscus verbergen.Een keurmerkkassa biedt dus zekerheid over de kwaliteit van de gegevens in het kassasysteem. Dat is niet alleen belangrijk voor de winkelier, maar ook voor de bank waar hij geld leent, de Belastingdienst en zijn boekhouder’.

Het bronnenboek wordt op de markt gebracht door educatieve uitgeverij Edu’Actief. Vindt u het leuk om de tekst te lezen, we hebben een preview van de betreffende paragraaf voor u klaar staan.

Bronnenboek Economie en Ondernemen

 

BAS op tournee

De afgelopen weken is BAS weer op tournee geweest en heeft verschillende ondernemers gesproken over hun keuze voor een betrouwbare kassa. Een aantal van deze verhalen delen we in deze nieuwsbrief. Wilt u meer referenties lezen neem dan eens een kijk op onze websitehttps://www.keurmerkafrekensystemen.nl/testimonials.

The Black Fox kiest voor een betrouwbaar afrekensysteem
In gesprek met Bas Hoebink, eigenaar

Op 4 augustus opende ‘the Black Fox’ in Nijmegen haar deuren. Een prachtig concept van restaurant, bar en slagerij. De slagerij vormt de basis van het concept. Het is een prachtig vak terwijl steeds meer ambachtelijke beroepen verdwijnen aldus Bas Hoebink, eigenaar van the Black Fox.

The Black Fox maakt onderdeel uit van het Hoofdkwartier Horeca, waaronder ook ‘de Firma’ een eetgelegenheid met wereldse maaltijden en het in de oude Honig fabriek gevestigde restaurant ‘de Meesterproef’. Aan bedrijven wordt de mogelijkheid geboden om op rekening te eten. Bas denkt zelf dat fraude altijd zal blijven bestaan. Wie dat echt wil vindt wel een weg, maar een afrekensysteem waarop je kunt vertrouwen sluit een aantal fraudemogelijkheden uit. En dat is met drie zaken en veel personeel een enorme plus.

Bas Hoebink werkt al langer naar volle tevredenheid samen met Janssens Afrekensystemen die voor alle restaurants de kassa’s leverde. De keuze voor een leverancier was voor the Black Fox dan ook snel gemaakt. ‘Vooral de koppeling met de backoffice vind ik erg belangrijk’. ‘Voor ons personeels- en reserveringssysteem werken we met Nostradamus. Een goede koppeling is cruciaal om informatie makkelijk te kunnen uitwisselen tussen de verschillende systemen en de locaties. Daarnaast willen we de gegevens over de jaren heen ook goed kunnen monitoren. Voor ons is de kassa dan ook een complete managementtool. Betrouwbaarheid van de gegevens is daarbij key’.

 

BAS op bezoek bij Undine Lederwaren
In gesprek met Undine Eckardt, eigenaresse 

Undine Lederwaren is in Voorburg en omstreken een begrip, maar de clientèle komt uit heel Nederland. Naast een winkel waar lederwaren in veelal vrolijke kleuren en van kleinere nog  onbekende leveranciers te koop zijn is het (letterlijke) hart van de onderneming een eigen atelier. Een tailormade concept is dus geen probleem, maar ook een reparatie behoort tot de mogelijkheden.

Undine Lederwaren verhuisde enige tijd geleden naar een groter pand in de Herenstraat in Voorburg. Hierbij hoorde de aanschaf van een professioneel afrekensysteem. ‘Voorheen gebeurde de verkoopregistratie nog met de hand in een kasboek’, aldus Undine Eckardt. ‘Naast een verhoogde omloopsnelheid was er de behoefte aan inzicht in voorraad, inkoop en verloop van transacties. Op dit soort gegevens wil je als ondernemer blind kunnen vertrouwen’. Daarnaast heeft Undine integriteit hoog in het vaandel staan.

Met de ‘nieuwe’ kassa is Undine klaar voor de toekomst. Mocht het personeelsbestand verder gaan groeien dan is een betrouwbare kassa ook zeker relevant. ‘De kassa biedt nog veel meer functionaliteiten en denkt als computer op veel gebieden, waaronder betaalmethoden, met je mee’. Undine is voor haar beslissing volledig afgegaan op het advies van POS Specialist die het juiste antwoord gaf of haar ondernemersvraag en een tweede ‘hart van de onderneming’ leverde.

 

SEP Feestartikelen en Newway – een succesverhaal
In gesprek met Dennis Sep, eigenaar

Dennis Sep, eigenaar van Sep feestartikelen, is trots. Samen met Newway en zijn eigen team zorgde hij ervoor dat de verwerking van online en offline aankopen volledig geautomatiseerd verloopt. Op een assortiment van 10.000 feestartikelen scheelt dit de ondernemer enorm veel werk en houdt hij tijd over voor creatieve ontwikkelingen. ‘Geweldig toch. Wij gaan echt voor de totaalbeleving: wat we offline aanbieden in onze feestartikelenwinkel, bieden we ook online aan in onze webshop. Clicks en bricks lopen bij ons volledig door elkaar’.

De Newway oplossing regelt dat alle aankopen – online en offline – volledig geautomatiseerd worden afgehandeld. Van aankoop tot orderverwerking, factuur en voorraadbeheersing. ‘We hoeven niks meer apart in te voeren, dat doet de ESB, samen met de software van BlueRetail. En alles realtime en 100% kloppend’. ‘Als de Carnaval er aan komt met honderden bestellingen op een dag ga ik helemaal genieten. Geen handmatige invoeringen meer, geen missers in het systeem door drukte en bijbehorende typefouten. Maar een systeem dat voor 100% klopt’.

 

Camping Corfwater criteria kassa:  eenvoudig in gebruik, fouten minimaliseren en ‘hufterproof’
Tristan Brinkhuis, directeur FC-IT

Camping Corfwater in Petten bestaat al meer dan 30 jaar en er liggen mooie ontwikkelplannen klaar om te camping uit te breiden met vakantiehuizen die luxe, rust en ruimte uitstralen. De kassa’s waren verouderd en aan vervanging toe. Het nieuwe systeem wordt breder ingezet onder andere voor de boekingen en fietsverhuur.

‘Het systeem waar wij naar op zoek waren moest aan een aantal criteria voldoen: eenvoudig in gebruik, fouten minimaliseren, betrouwbare rapportages en ‘hufterproof’’aldus Tristan Brinkhuis, directeur FC-IT. Samenwerken, cloud, best-of-breed, innovatie, groei en connectiviteit. Dit zijn slechts een paar kernwaarden van de gekozen samenwerking van Camping Corfwater met Vendit en Twinfield (boekhoudprogramma). Er is een directe koppeling beschikbaar, waar het online boekhoudprogramma en het winkelmanagementsysteem direct met elkaar communiceren.

‘Ook de accountant is tevreden. Er zijn geen extra handelingen meer nodig, want de financiële administratie wordt door de geïntegreerde koppeling volledig automatisch en real-time bijgewerkt’. De oplossing ontzorgt Camping Corfwater met de dagelijkse gang van zaken. ‘En dat is het waar het uiteindelijk om draait. Samen ondernemen is ons motto en dat maken we hier volledig waar’.

 

Nieuwe aspirant-deelnemer en reseller

Op  21 juli hebben wij Dual Link mogen verwelkomen als aspirant-deelnemer van Stichting Betrouwbare Afrekensystemen. Dual Link levert POS systemen voor bar en restaurant.

Wij wensen Dual Link veel succes met het doorlopen van de procedure en kijken ernaar uit binnenkort het officiële certificaat te mogen overhandigen.


Met ingang van 22 juli 2016 heeft MyKassa  zich als reseller van  keurmerkkassasystemen bij SBA aangesloten. MyKassa is een afrekensysteem voor zowel horeca als retail. CCG Retail B.V. zorgt voor de ondersteuning en installatie van het systeem. MyKassa is in opdracht van MyKassa B.V. ontwikkeld door Arantek.

Mocht u ook interesse hebben in het kassakeurmerk, wij informeren u graag over alle ins en outs. U kunt ons telefonisch bereiken via nummer 070-3206730.

 

Uit de media 

TRED artikel: Foutloos en tot ver achter de komma
20 juni 2016 

In TRED magazine is een artikel verschenen met als titel ‘Foutloos en tot ver achter de komma,  Belastingdienst stelt strengere eisen aan kassasystemen’.
Het artikel neemt u mee in de multifunctionele functie van de hedendaagse kassa en de eisen die hier aan gesteld worden. Ook de administratieplicht en digitalisering komen uitgebreid aan bod. Het systeem van keurmerkleverancier Vendit wordt als best practice in het geheel aangehaald.
Wij delen het artikel raag met u.

Omnichannel retailing: geen hype, maar evolutie
23 augustus 2016

Omnichannel retailing is al een tijd het focuspunt voor de gevestigde orde zoals H&M of Blokker, waar miljoenen euro’s in wordt geïnvesteerd. Het klein/midden retail segment kan inmiddels ook niet meer om de omnichannel ‘hype’ heen.

Voor de eerste keer in de geschiedenis van retail vragen consumenten om iets wat winkeliers niet altijd kunnen bieden. Ze willen niet alleen online kopen, maar ook in de winkel ophalen of terugbrengen. Ze zoeken informatie over het product op onze laptops tijdens het zondagse bankhangen of kopen iets met onze smartphones tijdens een treinreis. Ze vinden het combineren van meerdere manieren om te kopen heel normaal, zoeken naar een product, vergelijken en kopen. Als retailer moet je hieraan voldoen. Lees hier verder.

 

Best practice
Automatische kassa’s bij cafetaria’s

In de Snack Koerier van juli 2016 werd een mooi concept gepresenteerd ‘Veiliger gevoel en altijd schone handen’ over de intrede van automatische kassa’s bij cafetaria’s. In een speciaal kader wordt aandacht besteed aan de door keurmerkleverancier Next to Food geleverde passende oplossing voor de gewenste koppeling.

De koppeling tussen Next to Food (NTF) en Cikam is volgens beide partijen een belangrijke stap voor de toekomst. De samenwerking wordt momenteel uitgebreid naar meerdere koppelingen tussen NTF-software en automatische kassasystemen. De bedrijven willen zo een passende oplossing bieden voor alle horecaondernemingen, zodat de ondernemers zich kunnen concentreren op datgene waar ze goed in zijn: zorgen voor tevreden gasten’.

‘Door gebruikmaking van de intelligente koppeling met een automatische kassalade is de contante stroom ook transactioneel inzichtelijk en veilig voor ondernemer en overige betrokkenen’, aldus Leon Besselink van Next to Food.