Belastingdienst geeft voorlichting aan Horeca ondernemers
Op de Horecava in januari in de Amsterdamse RAI hadden de Belastingdienst en de Douane gezamenlijk een stand. Veel horecaondernemers klopten daar aan voor informatie over betrouwbare afrekensystemen.
Een kassa met een open lade gevuld met dropjes – muntdrop natuurlijk, en geldbuidels en geldkistjes van drop – was de blikvanger van de stand. Belastingdienst- en Douanemedewerkers gaven voorlichting aan de horecaondernemers over tal van onderwerpen, zoals de plicht om de administratie goed bij te houden en te bewaren. Daarnaast informeerden zij hen over mogelijkheid om verzwegen inkomsten aan te geven bij de Belastingdienst zonder het risico van een boete, de manieren om accijnsfraude te melden en op die manier oneerlijke concurrentie te bestrijden en uiteraard over betrouwbare afrekensystemen.
57.000 ondernemers
De Horecava, die vier dagen duurde, werd bezocht door bijna 57.000 ondernemers en werknemers uit de horeca. De gezamenlijke stand van de Belastingdienst en Douane werd vooral bezocht door de ondernemers. Opmerkelijk was dat veel ondernemers niet op de hoogte bleken te zijn van het bestaan van het keurmerk betrouwbare afrekensystemen, maar dat zij er veel belangstelling voor hebben.
Oneerlijke concurrentie
Een ondernemersechtpaar met een restaurant in Apeldoorn vertelde dat zij zich een paar jaar geleden oriënteerden op de aanschaf van een nieuw kassasysteem. “Er kwamen een paar leveranciers over de vloer. Tot onze verbazing begon een van de leveranciers uit zichzelf over de Marbellaknop. Het is goed dat er nu een keurmerk bestaat, want de branche heeft veel last van oneerlijke concurrentie.”
Jonge ondernemers
Een fiscaal dienstverlener uit Zeeland, die veel horecaondernemers in zijn klantenkring heeft, verwacht dat zeker onder jongere ondernemers veel belangstelling bestaat voor betrouwbare afrekensystemen. “Ik ken nogal wat jongeren die de zaak overnemen van hun ouders. Zij weten precies wat ze willen. Veel rendement, daar zijn ze eerlijk in, maar geen gedoe met de fiscus. Een kassa met een keurmerk past in die strategie.”
|