Skicentrum Heemskerg

skicentrum_heemskerk_logo‘Sinds we gestart zijn met een webshop, is de koppeling met de administratie nog belangrijker geworden. Daarom stellen we hoge eisen aan ons kassasysteem’, zegt Ingrid van der Zande, mede-eigenaar van Skicentrum Heemskerk. In 2013 stapte het Skicentrum over op VMSII van Vendit, een kassasysteem met een keurmerk.

‘Toen ik me in VMSII ging verdiepen en een aantal referentieadressen had gebeld, werd ik steeds enthousiaster’, aldus Van der Zande. ‘Wij beschikken over het financiële pakket van Exact Online en VMSII kan hier eenvoudig mee exporteren. Dat vind ik zeker een aanbeveling waard.’ Inmiddels is de implementatie van VMSII bij Skicentrum Heemskerk voltooid. ‘De database is volledig opnieuw ingericht. Dat had tijd en begeleiding nodig, maar het was goed te doen. Vendit heeft ons hierin heel goed begeleid.’

Landelijke etalage

Het Skicentrum is een complex bedrijf, waar uiteenlopende activiteiten plaatsvinden. Mensen kunnen er terecht voor skilessen – er zijn twee indoor rolbanen, waar ook de skiërs uit de landelijke selectie gebruik van maken – en voor wintersportreizen onder begeleiding van instructeurs, maar er is ook een winkel waar ski’s, skikleding en accessoires verkocht worden. Sinds twee jaar is er daarnaast een webwinkel met uitgebreid assortiment. ‘Webshop en winkel versterken elkaar’, aldus Van der Zande. ‘Die webshop is een landelijke etalage. Veel mensen oriënteren zich op internet. Als ze zien dat er een solide organisatie achter zit, komen ze vaak zelf naar Heemskerk.’ Tenslotte is er een horecagelegenheid, een Oostenrijkse skibar, waar de klanten iets kunnen drinken, maar die ook gebruikt wordt voor bruiloften en partijen.

skicentrum

Strategische beslissingen

Een goed kassasysteem is essentieel voor een adequate en efficiënte bedrijfsvoering, vindt Van der Zande. Als voorbeeld noemt ze de koppeling met de voorraadadministratie. ‘Als een klant in de winkel iets koopt en het is het laatste exemplaar, moet dat direct op de webshop worden aangepast, zodat men ziet dat het niet uit voorraad leverbaar is. Die synchronisatie is heel belangrijk.’ Bovendien levert VMSII gegevens op basis waarvan zij strategische beslissingen kan nemen. ‘Ik wil graag weten welke merken het goed doen en wat mijn marges zijn. Een product kan goed verkopen, maar misschien verdienen we er weinig aan. Andersom kan een ander product minder goed verkopen met een betere marge. Zo kun je bijvoorbeeld de verkoop proberen te stimuleren. Ook kunnen we verschillen tussen online verkoop en de winkel zien. Zo kunnen wij besluiten een extra artikel te bestellen voor de webshop, of leveranciersafspraken maken om uit hun voorraad te verkopen.’

Belastingcontrole

Dit kassasysteem VMSII is voorzien van het keurmerk ‘Betrouwbare Afrekensystemen’. Is dat belangrijk voor het Skicentrum? ‘Ja’, zegt Van der Zande. ‘Zeker omdat er verleden jaar zoveel mis ging met ons vorige kassasysteem. Dat rammelde aan alle kanten. Als we nu een belastingcontrole krijgen, kunnen we zeggen: er is vorig jaar buiten onze schuld een heleboel misgegaan, maar nu hebben we een systeem dat goedgekeurd is.’ Ook is het een voordeel dat bij een keurmerkkassa alles wordt gelogd. Elke handeling blijft zichtbaar. ‘Nu werken we nog op één locatie, maar we hebben plannen om in de nabije toekomst met filialen te gaan werken. Dan kun je met gebruikersprofielen aangeven wat iemand wel en niet mag. Met deze kassa sluit je risico’s uit.’

Professioneel

Een ander voordeel is dat het keurmerk laat zien dat het Skicentrum kwaliteit belangrijk vindt, stelt Van der Zande. ‘We proberen in alles kwaliteit te leveren, of het nu gaat om het onderhoud van ski’s, de lessen of de artikelen die we verkopen. Daar hoort een kassasysteem met een keurmerk bij. We zijn professioneel, we werken met goede systemen. Het past bij ons bedrijf om op alle niveaus kwaliteit te leveren.’