Café Maxim

Cafe Maxim

“De Belastingdienst heeft mij overtuigd van het nut van een goede kassa”, zegt Petry van der Logt, eigenaar van café Maxim in Nijmegen. “Zo’n computerscherm is niet mijn ding, maar ja, het is wel de toekomst.”

Een eigen café, dat was de droom van Petry. Sinds 16 jaar is ze eigenaar van café Maxim in Nijmegen – dankzij haar ouders, die bereid waren een hypotheek op hun huis te nemen om hun dochter te steunen. “Ik had toen natuurlijk al horecaervaring en was ook al bedrijfsleidster geweest. Maar achteraf beschouwd was ik eigenlijk nog een bleu barmeisje. Belasting, administratie, ik had er in het begin geen kaas van gegeten.”
Bij Maxim werken inmiddels 16 personeelsleden, waaronder twee bedrijfsleiders. Petry heeft de loonadministratie en de belastingzaken uitbesteed aan een accountantskantoor. Een kennis die bedrijfseconoom is doet de boekhouding en met hem praat ze maandelijks bij. Zelf richt ze zich op het café en het personeel. “Alles moet kloppen, de mensen die hier werken, de sfeer, de inrichting en de muziek.”

Vier jaar geleden liet Petry haar café drastisch verbouwen. “Ik had helemaal in mijn hoofd hoe het moest worden. Een muur eruit, de bar op een andere plek.” De verbouwing zou zes weken duren, maar nam vier maanden in beslag. Ondertussen was het café dicht en werd het personeel doorbetaald. “Het heeft me een vermogen gekost. Achteraf gezien had ik het met mijn personeel anders moeten regelen. Maar ja, dat zijn ook mensen met koophuizen en hypotheken. Het heeft me al mijn spaargeld en privévermogen gekost. Ik begon weer helemaal bij nul.”
Sindsdien loopt Maxim nog beter dan voorheen. “Dat komt door de verbouwing én door de nieuwe kassa”, stelt Petry. Ze vertelt hoe ze door de Belastingdienst werd uitgenodigd voor een workshop, speciaal voor horecaondernemers en hun fiscaal dienstverleners in de regio Nijmegen. “Die uitnodiging was vrijblijvend, maar er was ook een beetje dwang. Zo heb ik dat wel gevoeld. Het was beslist de bedoeling dat je kwam.” Lachend: “Maar misschien is dat ook wel nodig bij horecaondernemers.”

In de workshop kregen de ondernemers hulpmiddelen om meer inzicht te krijgen in hun bedrijf. Ze kregen te zien wat hun omzet zou kunnen zijn, op basis van hun drankinkoop. Ook kregen ze het advies om met een goede kassa te gaan werken.
“Ik had net een nieuwe tweedehands kassa gekocht, zo’n ouderwetse ambachtelijke met een leuk geluidje als de lade openging”, zegt Petry. “Dus eigenlijk wilde ik niet investeren in een kassasysteem, maar de Belastingdienst heeft me ervan overtuigd dat wel te doen. Zo’n computerscherm is niet mijn ding, maar ja, het is wel de toekomst.”

Het voordeel van de kassa is dat Petry meer zicht heeft op wat er in haar bedrijf gebeurt. Daardoor kan ze haar medewerkers beter inroosteren. “Op zondag- en maandagavond bijvoorbeeld stonden er altijd twee mensen, terwijl de omzet laag was. Nu weet ik dat, dus dat doe ik niet meer. Alleen bij het afsluiten zijn er nog twee personen, maar dat heeft met veiligheid te maken.”
Een ander voordeel is dat ze gespecificeerde facturen kan maken. “Dat speelt vooral bij grote bedrijfsborrels. Op de factuur staat nu precies hoeveel glazen er gedronken zijn van een bepaalde wijn. Dat komt professioneler over. Het aantal bedrijfsborrels bij Maxim neemt toe en dat komt volgens mij ook daardoor.”

Ze zou de kassa nog beter kunnen benutten. Bijvoorbeeld door alle inkoop te koppelen aan de verkoop. “Dat is enorm veel werk. Dan moet je direct in de kassa invoeren wat een leverancier heeft afgeleverd. Maar als de zaak vol zit, heb je daar helemaal geen tijd voor. En als je een keertje overslaat, klopt het systeem niet meer.”
Ook zou ze via de kassa mixdrankjes kunnen splitsen; voor de rum en de wodka geldt het hoge btw-tarief, voor de cola en de jus d’orange het lage. Op die manier kunnen horecaondernemers meer geld verdienen. “Dat vind ik zo’n gedoe, daar wil ik me helemaal niet mee bezig houden”, zegt Petry gedecideerd.

Hoewel Petry blij is met haar kassa, vindt ze hem tegelijkertijd ook een beetje lastig. “Het blijft toch een computer. Ik merk dat ik niet meer bij de jonge generatie hoor. De jongelui die hier werken, kijken er een keertje naar en snappen meteen hoe het zit. Maar ik zit hier als digibeet met mijn leesbrilletje.”
Petry kocht haar kassa een paar jaar geleden. Sinds begin dit jaar bestaat er een keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen. Een goed initiatief, vindt Petry. “Maar voor mij te laat. Ik wou dat het er eerder was geweest. Dan had ik direct geweten welke kassa ik moest kopen. Nu ben ik toch een tijd bezig geweest met het uitzoeken van een goede kassa. De volgende keer is het gemakkelijker. Dan schaf ik gewoon een keurmerkkassa aan.”

Ook een Keurmerksysteem? Ga direct naar een overzicht van Keurmerksystemen.