New York Pizza

‘Dit keurmerk sluit naadloos aan bij de strategische wensen van New York Pizza’
Interview met New York Pizza CEO Philippe Vorst

‘Wat is voor ons in de toekomst het grootste risico?’ vroeg Philippe Vorst, CEO van New York Pizza aan een van zijn adviseurs. ‘De verandersnelheid van het kassasysteem’, was het antwoord. Inmiddels heeft Vorst de oplossing gevonden: een kassasysteem van Solutions 4 Delivery. In oktober 2019 kreeg dit kassasysteem een keurmerk.

Vorst is een rasondernemer. Begin jaren negentig studeerde hij economie en liep hij stage bij MeesPierson. Hij dacht toen nog dat hij bankier zou worden. Maar de stage beviel hem niet. ‘Er was geen ruimte voor jonge honden.’ Toen kwam zijn broer terug uit Amerika, met het verhaal dat de pizza ‘een heel grote industrie’ zou worden. Amerikanen besteedden destijds al 30 procent van elke dollar die ze aan voeding uitgaven aan eten buitenhuis. In Nederland was dat nog maar 9 procent en de verwachting was dat Nederland Amerika zou volgen. Vorst, die op dat moment nog nooit pizza had gegeten, schreef als afstudeerscriptie een businessplan. Samen met zijn broer en een compagnon opende hij in 1993 in Amsterdam op het Spui een winkeltje waar mensen pizzapunten konden kopen. New York Pizza. Omdat ze geen geschikte toeleverancier konden vinden, begonnen ze ook maar meteen een deegfabriek en een groothandel, Euro Pizza Products.

210 winkels
Ruim 25 jaar na de opening van het winkeltje aan het Spui is New York Pizza een keten met 130 franchisenemers en 210 vestigingen, verspreid over heel Nederland. Sinds 1996 focust New York Pizza zich op het bezorgen van pizza’s. De 210 winkels zijn productiekeukens met een afhaalruimte. Een op de vijf pizza’s die ze verkopen wordt afgehaald, de rest wordt bezorgd. Sinds 2000 is het al mogelijk om online te bestellen. ‘Dat ging heel basaal. We bouwden een website om bestellingen aan te nemen en in het vervolgtraject gebruikten we e-mail en de fax.’In het kielzog van het bedrijf is ook de groothandel enorm gegroeid. ‘We zijn het bedrijf voortdurend aan het uitbreiden’, zegt Vorst. Naast het hoofdkantoor in Amstelveen staat het nieuwe pand waarin de groothandel gehuisvest is. Ook het hoofdkantoor wordt verbouwd. ‘We zijn te krap behuisd.’ Op het hoofdkantoor werken ruim 50 mensen, bij de groothandel bijna 100.

Enorme groei online
‘Onze start was heel goed. Daarna deden we veel fout, maar daar hebben we van geleerd. En inmiddels hebben we een heel mooi bedrijf gebouwd’, aldus Vorst. Hij vertelt dat hij altijd met de toekomst bezig is. ‘In het heden run ik de tent, ik kijk naar het verleden om te zien wat we kunnen leren, maar in mijn hoofd ben ik altijd twee of drie jaar verder. Bezig zijn met de toekomststrategie, dat vind ik leuk.’ Zo’n zes jaar geleden nam het aantal online bestellingen fors toe. Dat bracht Vorst ertoe om aan een van zijn adviseurs te vragen wat die als grootste risico voor de toekomst zag. ‘De verandersnelheid van het kassasysteem’, was het antwoord. Vorst: ‘Over die opmerking heb ik wel een jaar nagedacht. Als de verandersnelheid van je kassasysteem tekortschiet, zijn de consequenties enorm.’

De hele wereld over
Een nieuw kassasysteem, dat was de oplossing. ‘Ik ben de hele wereld afgereisd om een kassasysteem te vinden dat voldoet aan de criteria. Wat je online voor de klant verandert, moet je in één vloeiende beweging kunnen doorvertalen in de bedrijfsvoering. Dat was mijn gedachte.’ Al zoekend kwam hij mooie kassasystemen tegen. ‘Dan zag ik weer een goed systeem op een beurs in Amerika. Elke keer stuurde ik een enthousiast mailtje naar onze vaste adviseur en naar de bouwer van onze onlinesystemen. En elke keer kreeg ik na vijf minuten een mailtje terug: dit is oude technologie.’ Hij vertelt dat de Belastingdienst en de banken zijn schrikbeeld waren. ‘Die hebben nooit goed geïnvesteerd. Adyen bestaat omdat de banken hun werk niet goed gedaan hebben.’ Na een klein jaar zoeken deed Vorst hetzelfde als ruim een kwart eeuw geleden, toen hij geen geschikte toeleveranciers kon vinden. Destijds begon hij een deegfabriek, nu een kassabedrijf.

Voor de hele keten
Vorst vroeg aan Maarten Alleman, founding partner in het kassabedrijf, en sinds de 2010 de bouwer/leverancier van de website en API layer of hij het juiste kassasysteem kon bouwen. ‘Maarten heeft de technische kennis en ik weet wat ik nodig heb.’ David Beentje, eigenaar van een groot online marketingbedrijf, werd adviseur. Al snel bleek dat het ontwikkelen van een geavanceerd kassasysteem speciaal voor New York Pizza veel te kostbaar zou worden. Het zou een systeem voor de hele keten-food delivery-branche worden. Solutions 4 Delivery dus. Benjamin Kool werd aangetrokken als CEO en aandeelhouder. Vorst: ‘Solutions 4 Delivery is een kassabedrijf dat in een niche van een niche van een niche wil excelleren.’ Inmiddels is het systeem ook verkocht aan franchise food delivery-ketens in Ierland en Roemenië. Benjamin Kool zegt: ‘We hebben de expansie in andere Europese landen inmiddels ingezet.’

Reviews per winkel
Wat biedt Solutions 4 Delivery wat Vorst in de rest van de wereld niet kon vinden? Vorst vertelt dat hij op zoek was naar een hardware onafhankelijke cloud based all-in-one oplossing voor ‘fast service multi unit delivery’. Sommige systemen bevatten sommige elementen, maar er was geen systeem dat alle elementen in zich had. ‘In ons systeem zit alles. De website, de app, managementinformatie, kassasystemen, digital marketing, customer reviews.’ Hij opent zijn laptop en wijst aan: ‘De omzet van de laatste dag, van de laatste week, de laatste maand, per winkel, per postcode, de bezorgtijden. En heel belangrijk: de reviews per winkel. Dankzij dit systeem weten we wat de klant vindt. Dat helpt ons bijvoorbeeld om waarde toe te voegen voor onze franchisenemers. Stel dat je omzet stijgt, maar je klanten zijn niet tevreden. Dan kunnen we vragen: heb je wel genoeg koeriers, want de pizza’s komen te laat.’

Intuïtief
‘We maken voor winkels inzichtelijk hoe ze ten opzichte van elkaar presteren, wat betreft abeidsproductiviteit, performance, personeel’, aldus Vorst. Het managementinformatiesysteem laat ook zien welke pizza’s verkocht worden en hoeveel. ‘Dat is belangrijk voor het introduceren van nieuwe producten.’ Het systeem werkt intuïtief, vertelt hij. ‘Zonder training kun je bestellingen aannemen, dat lukt gewoon.’ Het systeem zal steeds geavanceerder worden. Als mogelijke voorbeelden noemt hij een koppeling met een boekhoudplatform, de salarisadministratie voor de winkels, de inkoop bij de groothandel. Kool zegt: ‘Het systeem is een single point of contact, waarin alle stakeholders samenwerken en processen in elkaar overlopen en met elkaar verbonden zijn.’

Internationale certificaten
Solutions 4 Delivery heeft een keurmerk van de Stichting Betrouwbare Afrekensystemen. ‘Betrouwbaarheid is belangrijk’, zegt Kool. ‘Het keurmerk is een professioneel certificaat voor kassasystemen, waarin die betrouwbaarheid concreet wordt getoetst.’ Ook bij de internationale ontwikkelingen van Solutions 4 Delivery speelt het keurmerk volgens Kool een rol. ‘Het keurmerk dient als fundament voor internationale certificaten. Diverse landen vereisen certificaten voordat je een samenwerking met een partner in de desbetreffende landen kunt lanceren. Het keurmerk biedt een goede entree om verdere invulling te geven aan de wereldwijde expansie en het behalen van de benodigde regionale certificeringen.’

Geen trein, maar rails
Vindt Vorst het keurmerk belangrijk? ‘Voor mezelf niet’, zegt hij. ‘Ik heb invloed op de richting van het kassabedrijf en mijn belangen lopen parallel met de belangen van de Belastingdienst. De inkomsten van New York Pizza zijn een percentage van de omzet van de franchisewinkels, dus het is in ons belang dat alles geregistreerd wordt en dat de omzet hoog is. Het keurmerk sluit naadloos aan bij de strategische wensen van New York Pizza. Maar voor onze franchisenemers en de buitenwereld vind ik het extreem belangrijk dat we een keurmerk hebben. Ik denk dat het een comforting feeling geeft als je weet dat vreemde ogen hebben gekeken of dit een goed systeem is.’
‘Dit is een platform om snel door te ontwikkelen’, zegt Vorst. ‘Ons probleem was de verandersnelheid van ons kassasysteem. Dat is hiermee opgelost. We hebben constant met nieuwe innovaties te maken. Daar zijn we klaar voor, want we hebben geen trein gebouwd, maar treinrails.’ Ondernemers hebben dit nodig om in de toekomst de concurrentie een stap voor te blijven, stelt hij. ‘Ik denk dat New York Pizza zonder dit systeem over tien jaar niet meer zou bestaan.’