BAS op bezoek bij coffeeshop De Vliegende Hollander en Koffiehuis Reykjavik in Groningen

‘We hebben meer klanten gekregen’

Albert is bedrijfsleider bij De Vliegende Hollander en Koffiehuis Reykjavik in Groningen, met zo’n 40 personeelsleden.

 ‘Ik ben blij met het keurmerk. Alles moet waterdicht zijn en je moet elke transactie kunnen terugvinden. Voor jezelf, voor de accountant en voor de controles van de Belastingdienst.’

Bedrijfsvoering
‘Met het SNL Kassasysteem kan ik alles terugvinden. Het is inzichtelijk. Als je ’s avonds iets weegt, kan het de volgende ochtend iets minder zijn. Het verdampt. Dat gaat om honderdste grammen, maar je kunt het zien en verklaren. Vroeger moest ik alles zelf berekenen, nu gaat het automatisch.’

Klanten
‘Wij hebben meer klanten gekregen. Dat komt doordat we in Groningen de eerste waren die gingen afwegen. De weegschalen zijn gekoppeld aan het kassaysteem. Zo zien mensen precies wat ze krijgen en wat ze betalen. Ze zien dat er niet gesjoemeld wordt.’

Overheidsexperiment Gesloten coffeeshopketen
‘Groningen in een van de steden die meedoet aan het overheidsexperiment, dus wij ook. Daar heb ik zin in. Nu is de inkoop een grijs gebied. In het experiment wordt dat gemakkelijker. Nu mag je maar 500 gram op voorraad hebben en straks mag je een weekvoorraad hebben.’