Klantervaringen

BAS in gesprek met Jeroen van Ham van Hunter’s coffeeshop

Jeroen van Ham is eigenaar van Hunter’s coffeeshop met vier coffeeshops in Amsterdam, een in Haarlem, een in Zandvoort en een in Hilversum. In totaal werken er zo’n 80 personeelsleden. ‘Ik werk al bijna 20 jaar met de systemen van Regilio Hermelijn. Ik noem hem de Rolls Royce van de kassa. Dat ze een keurmerk hebben is prettig, maar ze waren altijd al goed. Als je een ordentelijke zaak wilt runnen heb je een goed kassasysteem nodig. De kassa is de backbone van het bedrijf.’

 Klanten
‘Onze klanten komen overal vandaan, uit binnen- en buitenland. Lokaal en uit andere steden. Van 18 tot 88 jaar. Uit alle sociaal-economische lagen van de bevolking.’

Uitstraling
‘Wij willen mooie winkels met veel licht en een open, transparante uitstraling. Niet een of ander donker, shabby ouderwets hol. Daar hoort ook een kassasysteem bij met een functionerend pinapparaat. In andere winkels is het apparaat weleens stuk tussen aanhalingstekens. Dan weet je al hoe laat het is.’

 Pinnen
‘Ik denk dat klanten het fijn vinden dat er een kassa staat. Op een display kunnen ze precies zien wat ze kopen, hoeveel en wat ze moeten betalen. Ze vinden het ook fijn dat ze kunnen pinnen. Sinds corona zien we steeds minder cash geld. Pinnen is ook voor het personeel veiliger.’

 

BAS op bezoek bij coffeeshop De Vliegende Hollander en Koffiehuis Reykjavik in Groningen

‘We hebben meer klanten gekregen’

Albert is bedrijfsleider bij De Vliegende Hollander en Koffiehuis Reykjavik in Groningen, met zo’n 40 personeelsleden.

 ‘Ik ben blij met het keurmerk. Alles moet waterdicht zijn en je moet elke transactie kunnen terugvinden. Voor jezelf, voor de accountant en voor de controles van de Belastingdienst.’

Bedrijfsvoering
‘Met het SNL Kassasysteem kan ik alles terugvinden. Het is inzichtelijk. Als je ’s avonds iets weegt, kan het de volgende ochtend iets minder zijn. Het verdampt. Dat gaat om honderdste grammen, maar je kunt het zien en verklaren. Vroeger moest ik alles zelf berekenen, nu gaat het automatisch.’

Klanten
‘Wij hebben meer klanten gekregen. Dat komt doordat we in Groningen de eerste waren die gingen afwegen. De weegschalen zijn gekoppeld aan het kassaysteem. Zo zien mensen precies wat ze krijgen en wat ze betalen. Ze zien dat er niet gesjoemeld wordt.’

Overheidsexperiment Gesloten coffeeshopketen
‘Groningen in een van de steden die meedoet aan het overheidsexperiment, dus wij ook. Daar heb ik zin in. Nu is de inkoop een grijs gebied. In het experiment wordt dat gemakkelijker. Nu mag je maar 500 gram op voorraad hebben en straks mag je een weekvoorraad hebben.’

BAS in gesprek met Mike de Vree van Dizzy Duck en Dizzy Duck Down Town in Den Haag

‘We doen alles zoals elk normaal bedrijf’

Mike de Vree is medeoprichter en manager bij Dizzy Duck en Dizzy Duck Down Town in Den Haag, met in totaal zo’n 44 personeelsleden
‘Voorheen hadden wij een omgebouwd kassaysteem voor de horeca. Het SNL Kassasysteem is veel beter, omdat het helemaal toegespitst is op onze branche. Het was een enorme opluchting toen we overgingen op SNL. Het werkt fantastisch.’

Klanten
‘Onze klanten vinden het fijn dat we een keurmerkkassasysteem hebben. Het geeft een vertrouwde indruk. Wij zijn een normaal bedrijf, dus we willen alles doen zoals elk normaal bedrijf.’

Bedrijfsvoering
‘We verkopen 65 softdrugsproducten. Die moeten allemaal passen in de handelsvoorraad van 500 gram die door de overheid is voorgeschreven. Het SNL Kassasysteem ondersteunt dit perfect.’

Controle
‘Dizzy Duck Down Town is onlangs geopend. Dan is het voor handhavende partijen interessant om een kijkje te nemen. Wie zijn het? Wat doen ze? De Belastingdienst kwam voor een waarneming ter plaatse, een onaangekondigde controle. Toen we ons kassasysteem hadden laten zien, gingen de ambtenaren weg met een grote glimlach. Ze zeiden: dit zal zeker bepalen hoe we jullie controleren en hoe we met jullie omgaan.’

Groothandel Mega Beauty Shop maakt dromen waar

Met meer dan 3.000 producten is het nagelassortiment van Mega Beauty Shop in de afgelopen jaren flink gegroeid. De Shop verkoopt alles wat een nagelstudio nodig heeft van nagellak en glitters tot behandelstoelen, trolleys, nagelfrezen en instrumententafels.

Sinds 2012 is eigenaresse Claudia Kaczor samen met haar man Marek gestart in de groothandel business. In eerste instantie gewoon vanuit huis. Dit liep zo goed dat ze ondertussen twee locaties, een winkel met magazijn in Zwijndrecht hebben (600 m2) en een voorraad locatie (1.000 m2) in Dordrecht. “Soms moet je een risico nemen en een keuze maken zonder dat je weet of het oplevert. Dat is ondernemen! Zo hebben wij in januari 2020 een aantal containers laten komen met mondkapjes en alcoholgel. We hebben daardoor in 2020 ons beste jaar gedraaid! Dit maakt dat we weer kunnen (her)investeren.

“Wij vinden het erg belangrijk om variatie te kunnen bieden binnen ons assortiment. Zodoende breiden wij ons assortiment voortdurend uit met nieuwe producten. Steeds meer producten zijn gelabeld met ons eigen logo en verkopen we ook onder onze eigen naam. Zo bouwen we aan een echt sterk merk! Verkopen via marketplace Bol.com heeft hierin ook echt geholpen.”

Sinds 2015 maakt Mega Beauty Shop gebruik van het automatiseringssysteem van Vendit. “Door de komst van Vendit kunnen we gemakkelijker onze dromen realiseren. We kunnen onze klanten rechtstreeks registreren en laten bestellen via de verschillende shops. Kortingen worden automatisch berekend waardoor we geen handmatige handelingen meer hebben. Op die manier bieden we betrouwbaarheid en service”.

BAS op bezoek bij De Klup

De Klup is een hippe kledingzaak in Leeuwarden. Het concept is bedacht en opgezet door Ivo en Rick. Allebei hebben ze een grote passie voor mooie kleren, goede service en de wereld van retail.

‘Ons concept is heel erg simpel. We willen dat klanten zich altijd thuis voelen en doen er alles aan om dit voor elkaar te krijgen. We hebben een zwak voor goede verhalen, mooie merken, frisse ideeën en alles om mode heen’.

‘Wij werken nu ruim 1,5 jaar met het systeem van SwBase en zijn erg blij met de functies die het systeem heeft. Het systeem draait volledig in de cloud waardoor wij overal veilig toegang hebben tot onze verkoopdata. Dit geeft ons de mogelijkheid frequent, snel en tot in detail analyses te maken, bijvoorbeeld op inkoop. Zo kunnen we waar nodig (direct) bijsturen’.

 

It’s a Present – Unieke en verrassende artikelen

It’s a Present heeft vier fysieke winkels in Utrecht en Amsterdam en een webshop die 24/7 bereikbaar is. Het energieke team runt met veel creativiteit en liefde het concept met de bijbehorende winkels. BAS sprak met Mark van Winden, verantwoordelijk voor e-commerce en marketing. “We kopen alleen in wat wij leuk vinden en struinen menig beurs, stad en internet af om de leukste en origineelste cadeaus te vinden. Het meest verrassende product van de laatste tijd is de Alpaca knuffel met de hand gemaakt in Peru”.

“Service staat bij ons hoog in het vaandel. Als klanten iets in één van onze winkels aanschaffen dan zullen ze altijd met een tevreden gevoel het pand of de webshop verlaten. Als je groter wordt kan je bijna niet anders dan je werkproces efficiënter inrichten. Dat levert ons op langere termijn voordeel in tijd en geld. We wilden niet verder zonder data van doorverkooplijsten, marges en (actie)groepen. Het kassasysteem van Vendit biedt ons deze opties”.

“Als de styliste de etalage heeft vernieuwd willen we monitoren wat de daaruit voortkomende verkopen zijn. We hebben inzicht in onze goed lopende producten en uitlopende producten. Wat soms erg kan verrassen. Interfiliaal kunnen we nu eenvoudig producten uitwisselen en bestellijsten zijn zeer snel uitgedraaid. Orders gaan rechtstreeks naar onze leveranciers waardoor we binnen vijf minuten een order hebben aangemaakt. Dit scheelt ons erg veel tijd”.

 

BAS ontmoet Huub Lazarom, Managing Director van Corpus Oegstgeest

Op 4 juni ontving De Haan IT het kassakeurmerkcertificaat. BAS sprak Huub Lazarom, Managing Director van Corpus Oegstgeest, een van de relaties van De Haan IT.

“Wij werken al langere tijd met het systeem van De Haan. Zowel voor de entreesystemen, de (online) verkopen, de horeca als de shops. In het begin hebben we gebruik gemaakt van een ticketprovider, gekoppeld aan het afrekensysteem van De Haan IT. De ticketprovider berekende een fee per ticket.
In 2019 hebben we een ticket website laten ontwikkelen door De Haan IT en dit bespaart ons elk jaar veel geld wat we nu kunnen investeren in andere zaken. Naast functionaliteit is het ook heel belangrijk dat we op onze data kunnen vertrouwen en dat alles ook ‘klopt’ ”.

BAS ontmoet de heer Steehouwer van St. Werelderfgoed Kinderdijk

In juni ontving De Haan IT het kassakeurmerkcertificaat. BAS sprak de heer Arie Steehouwer, Hoofd IT van St. Werelderfgoed Kinderdijk, een van de relaties van De Haan IT.

“Wij werken al langere tijd met het systeem van De Haan. Zowel voor de entreesystemen, de (online) verkopen, de horeca als de shops. En recent ook met de door hun nieuw geleverde kassa en betaalsystemen en gekoppelde mobiele toegang scanners. Deze zijn bruikbaar op ons gehele landgoed van molens, erven en boten, die onderdeel uitmaken van Unesco Werelderfgoed met ruim 650.000 bezoekers per jaar die uit alle hoeken van de wereld komen. Functionaliteit is voor ons van groot belang, maar het is voor ons ook van groot belang dat alles ook “klopt”. Wij zijn blij dat De Haan IT, maar dus ook ons systeem, het keurmerk heeft ontvangen.”

 

BAS op bezoek bij Naturals flowers

Naturals is het bloemenmerk in Rotterdam, dat staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en originaliteit. Maar met inmiddels ook winkels in Lisse, Leidschendam en binnenkort de zesde vestiging in Zoetermeer breidt het netwerk zich uit. Wij spraken met Mark Kolster, CEO en founder van Naturals. Naturals is een ketenconcept waar (lokale) kwekers en bloemenwinkeliers met elkaar samenwerken om de consument beter en vraaggericht te bedienen. Sinds de eerste winkel in 2008 startte is Naturals enthousiast gebruiker van het Cashr afrekensysteem van Reeleezee. De kassa anno 2019 is veel meer dan een afrekenpunt. Inkoop, verkoop, afrekenen, logistiek en ook informatie over klantwensen en koopstromen, het zit in en komt allemaal uit het systeem. En op deze data wil je als ondernemer kunnen vertrouwen.

Maar hier stopt het nog niet. Naturals is samen met ICT partner Grexx initiatiefnemer van de Flowerboxx, een nieuw ecosysteem voor kwekers en bloemisten dat eind 2019 samen met Royal Flora Holland en de Vereniging Bloemist Winkeliers zal worden geïntroduceerd. Op het platform werken alle ketenspelers in volledige transparantie samen om de consument beter te bedienen. Het delen en gebruiken van belangrijke data en daarmee de bedrijfsvoering en verkoop optimaliseren staat centraal in de Flowerboxx. Het behoeft geen toelichting dat ook hier betrouwbare gegevens essentieel zijn. ‘Goed, makkelijk en veilig zijn voor ons de uitgangspunten en helpen ons om onze ambitie waar te maken; ‘elke dag mensen blij maken met mooie bloemen en planten’’

Voor nog meer inspiratie https://bit.ly/2vcaLFw

 

Horecaondernemers Foodhallen Rotterdam hebben realtime inzicht in de omzet

Al enkele maanden kun je er terecht voor een smakelijke avond uit en sinds september is de nieuwste food hotspot in Rotterdam officieel geopend. Voor de initiatiefnemers van de Foodhallen was de keuze voor een nieuw kassasysteem snel gemaakt. De standhouders van de Foodhallen kozen voor het unTill kassasysteem en hebben door de samenwerking met Adnamics op elk gewenst moment realtime inzicht in de omzet.

Voor de initiatiefnemers van de Foodhallen was de keuze voor een nieuw kassasysteem snel gemaakt. Zing-Kyn Cheung: “Elke horecaondernemer wil direct zien wat zijn omzet is. Adnamics biedt dit in een handige app die heel intuïtief werkt. Dit geldt overigens voor het gehele unTill kassasysteem. De standhouders in Rotterdam kunnen er dan ook direct mee aan de slag zonder ingewikkelde trainingen. En voor ons is het een groot pluspunt dat we in Amsterdam en Rotterdam met hetzelfde systeem kunnen werken.”