Al eens van de ‘kletskassa’ gehoord? Wij vertellen waarom het best een onsje meer mag zijn.

22 augustus 2019

Mag het een onsje meer zijn

Recent berichtte een supermarkt uit Brabant dat zij gaat experimenteren met een ‘kletskassa’. Nu de zomervakanties weer ten einde lopen, leek ons dit een mooi thema om eens op in te zoomen.  Gedachte achter deze kassa is namelijk dat (eenzame) ouderen (maar mogelijk relevant voor meer doelgroepen) daar tijdens het afrekenen een ouderwets praatje kunnen maken met een ‘keuvelkassière’. ‘Aandacht maakt alles beter’, aldus IKEA. Zo ontstaan direct de kanshebbers voor het woord van het jaar 2019.

Dat de ontwikkelingen op het gebied van betalen en afrekensystemen zich razendsnel ontwikkelen weten we al langer. Met de komst van pinnen en het nóg snellere contactloos betalen is boodschappen doen zonder menselijke (woordelijke) interactie in feite de normaalste zaak van de wereld geworden. En dan hebben we ook nog de zelfscan en pinnen kassa’s. Misschien zegt de computer nog ‘dank u wel’ als u te betaling heeft uitgevoerd, soms nog een goede middag of fijne dag van een van de medewerkers die mogelijke controles uitvoeren, maar daar stopt het echt wel. Om te voorkomen dat pinnen en contactloos (de communicatie) verarmen, daarom het initiatief of het een onsje meer mag zijn.

In de SBA nieuwsbrief van augustus kunt u meer lezen over SBA activiteiten, ontwikkelingen en aangesloten deelnemers https://bit.ly/2KOL5Hq.